2023-03-23 06:00Pressmeddelande

Premiär: Filmserie om Södertäljes unika resa

Foto: Södertälje City (montage)Foto: Södertälje City (montage)

Södertälje tar upp kampen mot Netflix, HBO Max och Disney+ med en helt egen satsning. Eller okej, inte riktigt. Men vi har skapat en serie i 8 avsnitt som streamar nu på sodertaljecity.se/resan. Upptäck vår unika historia, personlighet, våra projekt och framtidsvisioner.

Serien heter "Resan mot Årets Stadskärna 2023" och har skapats just som en del av Södertäljes ansökan till utmärkelsen i år. Avsnitten berör många intressanta delar och högaktuella frågor där det gemensamma temat är samverkan och hur vi tillsammans kan göra Södertälje till en ännu bättre plats.

"Samverkan är nyckelordet. Ingen stad är perfekt och Södertälje har haft både starka med- och motgångar. Under de senaste åren har vi lärt oss mycket om hur vi tillsammans kan göra skillnad och lyfta Södertälje. I ett större perspektiv ser vi en väldigt ljus framtid för vår stad och med den här serien vill vi göra vår resa tydlig, transparent och lättöverskådlig för alla som är intresserade av Södertälje, oavsett om du är jury i Årets Stadskärna eller en nyfiken Södertäljebo eller företagare här."
– Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City

Vi träffar nyckelpersoner från Södertälje kommun, fastighetsägare och näringsliv och får kortfattat se hur centrum och mångfalden växte fram, hur vi tänker kring trygghetsarbeten, utbud, innehåll och evenemang samt byggprojekt idag och i framtiden.

Serien avslutas med en summering och motivering till varför Södertäljes stadskärna utmärker sig jämfört med det Södertälje vi kände för 10 år sedan.

"En förflyttning har skett tack vare engagerat och passionerat arbete och den sortens förflyttning är precis vad Årets Stadskärna handlar om. Det är det som är poängen och det vi vill kommunicera tydligt, och det är också därför vi anser att det är helt rätt tid att ansöka till utmärkelsen och samtidigt berätta vår historia på ett sätt som når fram till människor, så alla kan upptäcka allt det positiva som finns i vårt Södertälje"
– Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City

Om Årets Stadskärna
Utmärkelsen Årets Stadskärna tilldelas varje år en stad i Sverige som på ett framgångsrikt sätt utvecklat stadskärnan genom tydliga mål och god samverkan mellan platsens nyckelaktörer. Nomineringar och vinnare utnämns av organisationen Svenska Stadskärnor och prisutdelningen äger rum 31 maj 2023 i Helsingborg, som utsågs till Årets Stadskärna 2022.

*Alla bilder i pressutskicket får användas för att berätta om denna nyhet eller filmserien i allmänhet. Foto: Södertälje City.