2023-08-24 05:00Pressmeddelande

Södertäljefestivalen invigs med musikparad och dans

Swarajya trumgruppSwarajya trumgrupp

De sista pusselbitarna i Södertäljefestivalens program har lagts, med en indisk trumgrupp och flera lokala stjärnor som fått nationell uppmärksamhet under året.

Invigningen för Södertäljefestivalen 2023 görs med gemensam musikparad genom city till tonerna av den festliga indiska trumgruppen Swarajya. Paraden utgår från Saltsjötorget fredag 25/8 kl. 18:30 och tar sig sedan längs gågatan fram till Stora Torget och festivalens huvudscen där vi landar ca 18:45.

Uppmärksammade lokala stjärnor
Invigningen fortsätter vid Stora Scenen med Södertälje-dansgruppen Kuba Dance Company, som gjorde starkt avtryck i TV-programmet Talang 2023 där de hyllade sin hemstad och protesterade mot våldet med sina känsloladdade dansnummer.

“Vi blev både stolta och berörda av Kuba Dance Company under Talang 2023 och kände att det vore perfekt om dessa tjejer även kan inviga Södertäljefestivalen tillsammans med oss. "Vi har ett gemensamt budskap om att stå upp för det fina i Södertälje, ta hand om varandra och ha roligt tillsammans”, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig, Södertälje City.

Efter musik och dans invigs Södertäljefestivalen av Södertälje Citys VD Aljosa Lagumdzija och Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

En annan uppmärksammad deltagare i Talang 2023 var Noor Al Jabiri, som tog sig direkt till finalen efter en stark sånginsats via en “golden buzzer”. Nu tar hon klivet upp på Södertäljefestivalens stora scen på fredag kl 20:30 och sjunger för hemmapubliken.

Strax dessförinnan får vi besök av Täljerevyn som nyligen korades till Svenska Mästare under Revy-SM i kategorin “sång och musik” med sitt sångnummer “Älskar Min EPA”, skriven av Roland Cox och Alva Westerberg. Klockan 20:25 framför de den roliga sången från Stora Scenen.

Södertäljes Idrottsföreningar samlas i Stadsparken
Ytterligare lokal prägel blir det i Stadsparken där flera idrottsföreningar presenterar sin verksamhet och även erbjuder besökare olika prova på-aktiviteter.

Open Stage - ny scen vid Marenplan
Den nya plattformen Open Stage ger plats åt lokala stjärnor från Södertälje och våra närområden. Här framträder musiker, dansare, DJ, föreningar och engagerade Södertäljeprofiler. Open Stage presenteras av ICA Kringlan som i år klivit in som Södertäljefestivalens huvudpartner.

Södertäljefestivalens program, scener och aktiviteter finns i sin helhet på hemsidan, www.sodertaljecity.se/sodertaljefestivalen

Erik Hanzon
Marknads- & Kommunikationsansvarig