2024-05-28 05:00Pressmeddelande

Historisk dubbelvinst när Aljoša blir Årets Centrumutvecklare

Aljoša Lagumdžija tar emot priset för Årets CentrumutvecklareAljoša Lagumdžija tar emot priset för Årets Centrumutvecklare. Foto: Södertälje City

Södertälje Citys VD, Aljoša Lagumdžija, är Årets Centrumutvecklare 2024. Den eftertraktade utmärkelsen från Riksorganisationen Sveriges centrum- och platsutvecklare delas ut som en hyllning för enastående engagemang och ledarskap inom centrum- och platsutveckling. Utmärkelsen innebär också en historisk dubbelvinst för Södertälje som även blev Årets Stadskärna 2024.

Tidigare i vår samlades centrum- och platsutvecklare från hela landet i Halmstad för organisationens årliga konferens där de tre finalisterna - Johan Jönsson från Hässleholm, Charlotte Svärd från Kristianstad och Aljoša Lagumdžija från Södertälje - presenterades. Nu har vinnaren utsetts och Aljoša mottog utmärkelsen under kvällen den 21 maj på Svenska Stadskärnors årliga konferens, som i år hölls i Malmö.

"Vi vill varmt gratulera Aljoša Lagumdžija från Södertälje! Han är en riktig eldsjäl, som genom sitt professionella och drivande ledarskap har imponerat på oss alla", säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare samt ordförande i juryn för utmärkelsen.

Under samma konferens i Malmö utnämndes Södertälje också till Årets Stadskärna 2024. Detta innebär att Södertälje blir den första svenska staden i branschens historia att vinna både Årets Stadskärna och Årets Centrumutvecklare samma år.

"Det känns helt ofattbart, och fantastiskt fint efter det intensiva arbetet de senaste åren. Jag är berörd, stolt och glad över det otroligt fina bemötandet och värmen från kollegor på hemmaplan, branschkollegor på konferensen och vänner. Tack till alla som har peppat, pushat och hejat på oss, det betyder mycket!", säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Aljosa höll också ett välbesökt seminarium om hur arbetet med Södertäljes platsutveckling ser ut (se bifogad media)

Nomineringarna till Årets Centrumutvecklare 2024 inkommer från hela landet, vilket visar på den gedigna spetskompetens, enorma talang och det djupa engagemang som finns inom denna yrkeskår. Juryn stod återigen inför den svåra uppgiften att utse årets vinnare.

"Varje år blir vi påminda om vilka eldsjälar, talanger och det lokala engagemang som finns inom vår yrkeskår. Kreativitet, ledarskapsförmåga och spetskompetens genomsyrar de nominerade, och vi vet hur mycket hårt arbete som ligger bakom. Att bli nominerad av sina kollegor i branschen, kommunrepresentanter från sin lokal stad, lokala fastighetsägare eller näringslivet är i sig en stor seger", säger Marlene Hassel.

Motiveringen till Aljoša Lagumdžija för Årets Centrumutvecklare 2024 lyder:
Årets vinnare har visat att stärkt samarbete kring stadens lokala utveckling gett långsiktiga resultat inom alltifrån strategiska planer och trygghet till hållbara operativa evenemang. Vinnaren har också med passion och glädje verkat för stadens marknadsföring av platsvarumärket som ökat stolthet och engagemang hos både företag och invånare. Vinnaren har även bidragit till att synliggöra rollen och vår yrkeskår som centrum- och platsutvecklare i en regional och nationell kontext.

Årets vinnare är en målmedveten och ambitiös kollega som gärna delar med sig i alla lägen!

Information om utmärkelsen
Utmärkelsen Årets Centrumutvecklare instiftades av föreningen Sveriges Centrumutvecklare år 2012 och tilldelas en person som på ett framgångsrikt sätt genomfört en utvecklingsprocess, projekt, en kampanj eller ett arbete inom ramen för centrumutveckling i stadskärna, handelsplats eller köpcentrum.

För mer information kontakta:
Marlene Hassel, ordförande Sveriges Centrumutvecklare, 0706-57 52 99 eller ordforande@sverigescentrumutvecklare.se

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, 070-776 31 62 eller aljosa@sodertaljecity.se