2019-05-10 13:30Pressmeddelande

Här presenteras första artisterna för Södertäljefestivalen

Här är de första av årets artister till Södertäljefestivalen.

Dansaren Tobias Karlsson, körledaren Gabriel Forss, artisten Shirley Clamp, youtubern Daniel Norberg och Södertäljeartisten Faia Younan. Idag presenterade Södertälje Centrumförening årets artister till Södertäljefestivalen som går av stapeln 23-25 augusti. Nytt för i år är temat hållbarhet.

Budskapet är att ingen kan göra allt men alla kan göra något, med målet att engagera och inspirera Södertäljebor och besökare att ta hand om miljön men också att göra goda gärningar för en bättre värld. Årets artister har redan nu lyft fram sina egna reflektioner av hållbarhet genom dans, sång eller performance i sina egna kanaler i sociala medier.

– Genom att engagera kända artister som utför goda gärningar i offentliga miljöer skapas nyfikenhet och engagemang, säger Aljoša Lagumdzija, centrumchef Södertälje centrum. Deras gärningar dokumenteras genom film som spridits i sociala medier för att skapa en viral effekt.

Under Södertäljefestivalen medverkar dessutom artisterna i ett specialarrangerat musikmedley på scenen. Olika musikstilar och artister har blandats för att göra Södertäljefestivalen till en mötesplats för människor med olika bakgrund och kulturintressen.

Årets Södertäljeartister presenterades av Centrumföreningen, Södertälje kommun och Telge återvinning.

De fem artisterna om varför de gör detta:

Tobias Karlsson, dansare och artist. Tema: Nedskräpning
”Jag jobbar varje dag för att försöka göra världen lite bättre på olika sätt. Jag föreläser om utanförskap och mobbing, om allas lika värde och om att ’ingen kan göra allt men alla kan göra något’. Nu vill jag även höja rösten i den livsviktiga miljöfrågan och säga till alla: skräp dig! Om vi inte alla försöker att bättra oss och göra ord till handling så har vi snart ingen värld att leva i. Jag hoppas att vi med hjälp av gemensamma krafter kan sätta igång en rörelse där alla ger det lilla extra, bygger varandra och tillsamman skapar en bättre värld för ALLA människor.”

Gabriel Forss, körledare och artist. Tema: Allas lika värde.
”Jag vill genom sången vara med och upplysa människor om de problem som finns i vår närhet.

Jag brinner för människor som är utsatta. Vi är alla olika men vi är alla lika mycket värda oavsett kön, ursprung, sexualitet och religion. Sången förenar oss och det är viktigt att vi alla hjälper till att bygga ett samhälle där miljö, ansvar och kärlek står i fokus. Jag hoppas att denna kampanj kan leda till mer kunskap och ett större ansvar gentemot vår miljö och våra medmänniskor.”

Shirley Clamp, artist och sångerska. Tema: Återvinning.
”Att föregå med gott exempel är viktigt. Det du gör, gör andra. Inspirera andra till att vara goda och ta hand om varandra. Det är något som jag lärt min dotter sedan hon var liten.

Hoppet är det sista som lämnar oss även om det ibland känns hopplöst. Med satsningar som den här så väcks hoppet inom mig och jag är oerhört stolt att få kunna vara delaktig i det här och tillsammans med andra och musik hoppas jag att vi kan skapa en ljusare framtid.”

Daniel Norberg, komiker och youtuber. Tema: Återvinning och näthat.
”Jag hoppas att denna kampanj i förlängningen ska leda till en ren planet, rent nät och rena hjärtan! Vi måste ta bättre hand om både varandra och vår planet. Alla kan ju inte göra allt, men tillsammans ger det verkligen effekt! Jag blir så ledsen när man ser vad vissa människor skriver till varandra på nätet - och hur illa många behandlar vår planet. Jag gör själv fel och jag skäms över det, åtminstone när det gäller miljöfrågor. Det här är så viktigt och vi måste ta det på allvar, ändra våra beteenden och vanor.”

Faia Younan, sångerska. Tema: Återvinning & nedskräpning – tillsammans mot en bättre värld
”Jorden är vårt gemensamma hem. Vårt enda hem. Vår dåtid, vår nutid och vår framtid. Att värna om planeten börjar med varje litet skräp som vi sorterar och att värna om varandra börjar med att bry sig. Även ett litet leende kan göra skillnad ibland. Varje god gärning räknas.

Södertälje är staden jag växte upp i. Det är en plats jag kallar hem. Jag hoppas att vår kampanj väcker uppmärksamhet hos många. För mig är musik mer än ett sätt att uttrycka - den är även ett verktyg att förmedla förändring.”

För mer information, kontakta:
Aljoša Lagumdzija

Centrumchef
Södertälje Centrumförening
E-post: aljosa@sodertaljecentrum.com

Södertälje Centrumförening jobbar med att stärka stadskärnans attraktivitet som besöks- nöjes- & shoppingmål utifrån våra tre fokusområden tillgänglighet, trygghet och puls.

Södertälje City är en samverkansplattform för aktörer och intressenter i stadskärnan. Södertälje Citys varumärke samlar profileringen av medlemmarnas egna varumärken och arbetar för samverkan och synergieffekter genom event och kommunikationsinsatser som presenterar allt som är på gång i centrum. Kommunikation sker under centrumföreningens egen logotyp som påminner om en kedja och är tänkt att spegla Södertäljes internationella prägel, dess gemenskap och idrottshistoria och samtidigt föra tankarna till vår berömda Kringla. Södertälje City är stadskärnan där världarna möts!

Erik Hanzon
Marknads- & Kommunikationsansvarig